رایزنی استارمر و ترامپ درباره پیامدهای انسداد تنگه هرمز
به گزارش ایران۲۴ از رویترز، سخنگوی دفتر نخست وزیر انگلیس امروز یکشنبه اعلام کرد که «کر استارمر»، نخست وزیر این کشور و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در تماسی تلفنی درباره نیاز فوری به ازسرگیری کشتیرانی در تنگه هرمز گفتوگو کردند.
سخنگوی دفتر «کر استارمر»، با صدور بیانیهای در این خصوص اعلام کرد: سران ۲ کشور با توجه به پیامدهای شدید این موضوع بر اقتصاد جهانی و برای هزینه زندگی مردم انگلیس و جهان، درباره نیاز فوری به ازسرگیری کشتیرانی در تنگه هرمز گفتوگو کردند.
در بیانیه صادره از سوی سخنگوی دفتر نخست وزیر انگلیس در این خصوص اضافه شده است: نخست وزیر آخرین پیشرفتها در ابتکار مشترک خود با رئیس جمهور فرانسه (امانوئل ماکرون) برای بازگرداندن آزادی دریانوردی را به اطلاع ترامپ رساند.
این در حالی است که «پاتریک پویان»، مدیرعامل شرکت توتال روز گذشته در خصوص تنگه هرمز که حدود یک پنجم نفت و گاز جهان از آن عبور میکند، ابراز نگرانی کرده بود.
مدیرعامل شرکت توتال در کنفرانس سیاست جهانی در شانتیلی در حومه پاریس در این خصوص گفته بود: اگر این وضعیت ۲ یا ۳ ماه دیگر ادامه یابد، ما وارد دنیایی از کمبود انرژی میشویم که کشورهای آسیایی پیش از این از آن رنج بردهاند. شما نمیتوانید بدون عواقب جدی، ۲۰ درصد از نفت و گاز کره زمین را سرگردان و غیرقابل دسترس داشته باشید.
این در حالی است که به دنبال تجاوز آمریکایی- صهیونیستی به خاک ایران و افزایش ناامنیها در منطقه، تردد از تنگه هرمز متوقف شده است.