بیانیه انجمن کارگردانان مستند درباره اینترنت
به گزارش ایران24، انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند درباره قطعی اینترنت بیانیهای را منتشر کرد. نزدیک به دو ماه از قطع و اختلال گسترده اینترنت در کشور میگذرد؛ وضعیتی که نهتنها متوقف نشده، بلکه همزمان با تحولات اخیر، به شکلی عمیقتر و تبعیضآمیزتر استمرار یافته است. در این میان، دسترسی به اینترنت برای بخشی از افراد و نهادها برقرار مانده و شکلگیری آنچه به «اینترنت طبقاتی» شناخته میشود، واقعیتی انکارناپذیر است.
برای مستندسازان، اینترنت یک ابزار جانبی نیست؛ زیرساخت اولیه کار است. قطع آن یعنی توقف تحقیق، انسداد دسترسی به منابع، فروپاشی ارتباطات حرفهای و قطع پیوند با جریانهای جهانی. آنچه در این مدت رخ داده، صرفاً یک محدودیت فنی نبوده، بلکه تعلیق عملی امکان کار حرفهای در حوزه مستند بوده است.
این وضعیت در کنار ماهیت تبعیضآمیز دسترسی با اصول بنیادین قانون اساسی در تعارض است؛ اصل برابری شهروندان در برخورداری از امکانات عمومی، منع تبعیض و بهرسمیت شناختن حق اشتغال. نمیتوان از یک سو زیرساختی عمومی را مسدود کرد و از سوی دیگر همان زیرساخت را بهصورت گزینشی در اختیار گروهی خاص قرار داد و همچنان از عدالت سخن گفت.
مسأله صرفاً دسترسی به اینترنت نیست؛ مسأله، عادیسازی تبعیض در دسترسی به امکان دانستن، کار کردن و ارتباط برقرار کردن است.
انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند، با تأکید بر حقوق حرفهای اعضای خود و بر اصل خدشهناپذیر برابری، پایان دادن به این وضعیت و بازگشت دسترسی پایدار و غیرتبعیضآمیز به اینترنت را ضروری میداند. استمرار این شرایط، نهتنها زیست حرفهای مستندسازان را مختل کرده بلکه به تدریج معیارهای عدالت در بهرهمندی از امکانات عمومی را نیز فرسایش میدهد.
«ثبت با سند برابر است» روی میز تدوین رفت
مستند «ثبت با سند برابر است» ساخته نیما مهدیان اولین پروژه از مجموعه مستندهای «جنگ رمضان» این روزها در مرحله تدوین است.
تصویربرداری مستند «ثبت با سند برابر است» از ساعت ۱۱ صبح روز نهم اسفند ۱۴۰۴ و در نخستین روز جنگ رمضان توسط نیما مهدیان، طراح، کارگردان و تهیهکننده این پروژه آغاز شد.
تصویربرداری در تهران و فصلهایی در شمال کشور انجام شده، فیلم تازه مهدیان رویکردی اجتماعی و جامعه شناختی به جنگ، دلایل و پیامدهای آن دارد.
«ثبت با سند برابر است» در ۴۷ جلسه تصویربرداری شده و فرشاد اکتسابی کارگردان و تدوینگر، مدتی است تدوین این فیلم را شروع کرده است. مهدیان در این فیلم با سعید ستاری و مهدی صابر درویش به عنوان تصویربردار همکاری کرده و گیسو آزادروش صداگذار این فیلم است.
نیما مهدیان سال گذشته مستند «راش» را درباره جنگ دوازده روزه کارگردانی کرد که در «هاشور» و «فیلمنت» عرضه شده و در نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» روی پرده رفت. این مستند بلند لوح افتخار و تندیس بخش ویژه ایران نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» را دریافت کرده است.
نیما مهدیان کارگردانی مستندهای «یک وجب خاک»، «آن مرد با اتوبوس آمد»، «میراث ناپدری» و ... را در کارنامه دارد. «ثبت با سند برابر است» روایتی پیچیده تر نسبت به «راش» دارد.
مستند «ثبت با سند برابر است» یکی از مجموعه مستندهای مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی با موضوع «جنگ رمضان» است که بقیه آنها به زودی معرفی خواهند شد.
سیاوش چراغیپور دبیر دومین جشنواره بینالمللی فیلم فضای باز ایران شد
طی حکمی از سوی سعید نجاتی رییس و موسس جشنواره فیلم فضای باز ایران، سیاوش چراغیپور برای دومین بار دبیری این رویداد بینالمللی را برعهده گرفت.
سعید نجاتی موسس و رییس نخستین جشنواره بینالمللی فیلم فضای باز ایران (ایران اپن ایر)، در حکمی سیاوش چراغیپور را برای دومین بار به سمت دبیر این رویداد منصوب کرد.
چراغیپور متولد سال ۱۳۴۲ در قصرشیرین، دارای مدرک درجه دو هنری و دانشآموخته آموزشگاه هنری آناهیتاست. او از سال ۱۳۶۷ تاکنون در بیش از ۷۰ تئاتر، دهها فیلم سینمایی، سریال تلویزیونی، شبکه نمایش خانگی و دهها فیلم کوتاه از جمله فیلمهای سینمایی «همیشه پای یک زن در میان است»، «ورود آقایان ممنوع»، «جهان با من برقص»، «ملاقات خصوصی»، سریالهای «لیسانسهها»، "«بچه مهندس»، «جیران»، «آفتاب پرست» و... ایفای نقش کرده است.
تجربه داوری جشنوارههای تئاتر و سینما، تدریس بازیگری در آموزشگاهها، برنده جایزه بهترین بازیگر نمایش خیابانی در جشنواره تئاتر فجر، نامزد سیمرغ نقش مکمل برای فیلم «همیشه پای یک زن در میان است» و...از دیگر افتخارات این هنرمند است.
گفتنی است نخستین جشنواره فیلم فضای باز ایران به ریاست سعید نجاتی و به همت موسسه فرهنگی هنری «موج فاخته» اردیبهشت ۱۴۰۴ در منطقه لاهیجان برگزار شد.
دومین دوره این رویداد نیز به صورت بینالمللی در شمال کشور برگزار و فراخوان آن در روزهای آتی منتشر خواهد شد.
برپایی هفتادودومین جشنواره منطقهای سینمای جوان آبادان ـ اروند در نخستین فرصت امکانپذیر
هفتاد و دومین جشنواره منطقهای سینمای جوان آبادان ـ اروند در نخستین فرصت امکانپذیر و پس از دریافت مجوز نهادهای ذیربط در آبادان برگزار خواهد شد.
در حالی که بر اساس گاهشمار و برنامهریزی صورت گرفته، مقرر بود هفتاد و دومین جشنواره منطقهای سینمای جوان ـ اروند از ۲۴ تا ۲۷ دی ۱۴۰۴ در آبادان برگزار شود، برپایی این جشنواره در زمان اعلامشده به دلیل مسائل امنیتیاجتماعی دی ۱۴۰۴ ـ منتفی و در اسفند ۱۴۰۴ نیز برگزاری این جشنواره به دلیل وقوع جنگ تحمیلی سوم، میسر نشد.
این در حالی است که تمامی مراحل فرایند برپایی هفتاد و دومین جشنواره منطقهای سینمای جوان از انتخاب بخشهای مختلف جشنواره شامل: آثار داستانی، مستند، پویانمایی، تجربی، برنامهریزی اردوی عکاسی و کارگاههای آموزشی، باکسبندی و آمادهسازی آثار، اعلام آثار پذیرفته شده در بخشهای مختلف، طراحی و رونمایی پوستر و... منطبق بر گاهشمار جشنواره ـ توسط معاونت ارتباطات و جشنوارههای ستاد مرکزی انجمن در تعامل با میزبان جشنواره به صورت کامل به انجام رسیده بود اما متاسفانه این تلاشها با توجه به شرایط کشور، در زمان مقرر به فرجام نرسید.
بر این اساس، در حال حاضر نیز برپایی هفتاد و دومین جشنواره منطقهای سینمای جوان آبادان ـ اروند، با توجه به شرایط حال حاضر کشور، در «حالت انتظار» قرار دارد و به محض فراهم شدن شرایط برگزاری، ستاد مرکزی انجمن سینمای جوانان ایران مصمم به برگزاری جشنواره در نخستین فرصت امکانپذیر است.