به گزارش ایران۲۴، مجری برنامه تلویزیونی گفت: پیش از این قرار بوده که بیستم هرماه قیمتها جمع آوری شود و ۱۰ روز پایان هر ماه این قیمتها پردازش شود و در روز اول هر ماه ما نرخ تورم را داشته باشیم. در حال حاضر این ماجرا ۱۹ روز به تاخیر افتاده است و قطعا اهمیت امار مشخص است که چقدر مهم و اساسی است و بیشترین نکتهای که در خبرگزاری اشاره شده بود این بود که نظم و تعهد مرکز آمار به ارائه نرخ تورم نباید زیرسوال برود.
این مرکز برای تسریع در انتشار آمار تورم، قیمتها را بهجای روز پایانی هر ماه، در بیستم هر ماه گردآوری میکند و آن را با قیمتهای بیستم ماه قبل مقایسه میکند.
بر این اساس، اکنون نزدیک به ۳ هفته از زمان جمعآوری قیمتهای اردیبهشت میگذرد، اما گزارش تورم همچنان منتشر نشده است.
هدفگذاری اولیه این شیوه آن بود که گزارش تورم در روز نخست هر ماه منتشر شود و فاصله دهروزه پایانی ماه صرف آمادهسازی آن گردد.
با این حال، از همان دوره که این تغییر رویه اجرایی شد، تأخیر در انتشار آمار نیز آغاز گردید.
نکته قابل توجه دیگر آن است که با وجود نزدیک شدن به پایان فصل بهار، مرکز آمار ایران هنوز تقویم آماری خود را منتشر نکرده است.
تداوم تأخیرهای مکرر و طولانی در انتشار آمارهای رسمی، این تصور را تقویت کرده که این مرکز تعهدی به انتشار منظم و بهموقع دادههای آماری ندارد.