شاکری:نقشه آمریکا پس از توافق با ایران گسترش پیمان ابراهیم است / احتمال درگیری نظامی ۵۰-۵۰
ماشالله شاکری سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در پاکستان، در گفتوگو با «ایران۲۴» درباره تحولات اخیر و چشمانداز تنش یا جنگ احتمالی، به مجموعهای از سفرها و تماسهای دیپلماتیک منطقهای اشاره کرد و آن را نشانه شکلگیری یک روند جدید در سیاست آمریکا دانست.
وی با اشاره به سفرهای مکرر سید محسن نقوی به تهران گفت: این سفرها که یکی از آنها بیش از سه روز به طول انجامید و در فاصله کوتاهی نیز تکرار شد، به همراه سفر عاصم منیر به تهران، نشاندهنده ایجاد یک «دینامیزم جدید» در تحولات منطقهای است.
شاکری مدعی شد: این تحرکات در چارچوب تلاشهای آمریکا برای رسیدن به نوعی توافق با ایران قابل تحلیل است؛ توافقی که به گفته او، پیشنهادهای ایران نیز بهصورت تلویحی در آن مورد پذیرش قرار گرفته، هرچند همچنان بیاعتمادی میان طرفین وجود دارد. آمریکا در عین تلاش برای مذاکره، با طرح برخی اولتیماتومها تلاش دارد فضای منطقه را متشنج نگه دارد.
سفیر سابق ایران در پاکستان افزود: بر اساس برخی تحلیلها، احتمال وقوع درگیری نظامی پیشتر تا سطح ۵۰-۵۰ برآورد میشد، نشانههایی وجود دارد که نشان میدهد آمریکا به «نقطه پایانی» برخی گزینههای خود نزدیک شده است.
وی همچنین به اظهارات اخیر دونالد ترامپ اشاره کرد و گفت: ترامپ در پیامها و توییتهای خود از گفتوگو با مقامات کشورهای منطقه غرب آسیا خبر داده و تأکید کرده است: پس از هرگونه تفاهم یا توافق با ایران، کشورها باید به سمت پیوستن به پیمان ابراهیم حرکت کنند.
شاکری این موضوع را بخشی از «سناریوی پساتوافق» آمریکا دانست و گفت: واشنگتن در حال طراحی سازوکاری است که بر اساس آن، کشورهایی که در نتیجه توافق احتمالی با ایران متحمل خسارت میشوند، در قالب پیوستن به پیمان ابراهیم جبران یا مدیریت شوند.
این دیپلمات پیشین در ادامه به واکنش کشورهای منطقه اشاره کرد و گفت: برخی کشورها مانند عربستان موضع خود را روشن کردهاند، اما برخی دیگر سکوت اختیار کردهاند؛ پاکستان نیز تاکنون هیچ موضع رسمی در تأیید یا رد این موضوع اعلام نکرده و همین سکوت در محافل رصدی ایران مورد توجه قرار گرفته است.
وی تأکید کرد: که ایران در انتظار واکنش رسمی اسلامآباد نسبت به اظهارات مطرحشده از سوی ترامپ است و تا این لحظه پاسخ مشخصی از سوی دولت پاکستان ارائه نشده است.
ماشالله شاکری سفیر سابق ایران در پاکستان روز سهشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۵ در استودیوی «ایران۲۴» حضور یافت و به پرسشهایی درباره مذاکره و نقش پاکستان در میانجیگری پاسخ داد.