>
کد ویدیو
کد خبر : ۴۳۸۳۷
16:44 11 / 03 /1405

دفاع امام از ایران در تبعید

عباس سلیمی‌نمین، مدیر مؤسسه دفتر مطالعات تدوین تاریخ ایران، با اشاره به حوادث پیش از انقلاب اسلامی گفت: قبل از انقلاب وقتی روابط بین ایران و عراق تیره شد و عنقریب بود درگیری نظامی بین ایران و عراق شکل بگیرد، امام در عراق تبعید بود، نماینده‌ای از جانب صدام پیش امام رفته بود. امام به او گفتند که ببینید اگر این جنگ شکل بگیرد من علی‌رغم همه تعارضاتم با پهلوی‌ها خواهم رفت ایران و با شما خواهم جنگید.

عباس سلیمی‌نمین، مدیر مؤسسه دفتر مطالعات تدوین تاریخ ایران، در گفت‌و‌گو با ایران ۲۴ با اشاره به حوادث پیش از انقلاب اسلامی گفت: بنابراین این چیزی که الان دارد ادعا می‌شود، حالا من عقب‌تر بروم، قبل از انقلاب وقتی روابط بین ایران و عراق چیره شد و عنقریب در سال ۴۷ و ۴۸ بود که درگیری نظامی بین ایران و عراق شکل بگیرد و امام در عراق تبعید بود، نماینده‌ای از جانب صدام پیش امام رفته بود. امام به او گفتند که ببینید اگر این جنگ شکل بگیرد من علی‌رغم همه تعارضاتم با پهلوی‌ها خواهم رفت ایران و با شما خواهم جنگید.

وی افزود: یعنی از ایران دفاع خواهم کرد. جالب است بدانید امام را گرفته بودند، حکم اعدام برایش صادر کرده بودند و قیام سراسری ملت ایران نبود، امام اعدام شده بود، این همه به او ظلم کرده بودند، اما امام می‌گوید اینها جای خودش، من دفاع از ایران را از دست نخواهم داد، می‌آیم می‌روم آنجا و از ایران دفاع خواهم کرد. چیزی که امروز شما اصلاً پیدا نمی‌کنید. یعنی اینها مدعی‌اند ایرانی هستند، نه تنها نمی‌آیند از ایران دفاع کنند بلکه با آمریکایی‌ها خط می‌دهند، به اسرائیلی‌ها خط می‌دهند که اینجا بزنید، اینجا بروید بزنید. تفاوت دفاع از ملیت را ببینید. این افراد صفر درصد هم ملی نیستند.

سلیمی‌نمین ادامه داد: اما امام می‌گوید ذیل نظامی که متنفرم ازش خواهم رفت و از ایران دفاع می‌کنم که شما نتوانید بخشی از ایران را جدا کنید. تفاوت بسیار فاحش است. آیت‌الله خامنه‌ای از روز اول تهاجم صدام جانش را در کف گرفت. بدون اینکه کسی بفهمد می‌رفت تک تک خط مقدم را سر می‌زدند تا ببینند بچه‌ها چیکار می‌کنند، تا وضیعت غذا سلاح و تجهیزات را بررسی کنند. حضور چنین شخصیتی در خط مقدم وضعیت جبهه را تغییر داد.

وی افزود: در ابتدای امر وقتی صدام حمله کرد ایران در وضعیت تدافعی جدی بود، واقعاً مردم همه اهواز را خالی کرده بودند. حضور آیت الله خامنه‌ای جز دفاع از ایران چه می‌تواند باشد؟ برای او، دفاع از کشور یک وظیفه مقدس بود. حالا رفتار امامین انقلاب را با رفتار رضا پهلوی از که جیره‌خواران صدام بود، مقایسه کتید. یک بخشی از کمک‌هایی که دریافت می‌کرد از صدام بود. آنهم صدامی که آمده رسماً می‌گفت که باید جزایر و خوزستان از ایران جدا شود. اگر اون با صدام مخالفت می‌کرد، می‌گفت غلط کردی تو جزیره و خوزستان را میخواهی از ایران جدا کنی، یک ریال به او پول می‌دادند.

سلیمی‌نمین تأکید کرد: به نظر این مقایسه قیاس مع‌الفارق است. از یک طرف شخصیتی ما داریم که همه هستی خودش را در کف گرفته، دارد از ایران دفاع می‌کند. از یک طرف دارد کسانی مثل منافقین فرصت‌طلب سربازان پیاده صدام شدند. اینها عرق ملی دارند؟ خانواده پهلوی عرق ملی داشته؟

وی در پایان گفت: حالا بحثش به نظرم بسیار مفصله که مدافع واقعی ایران امام خمینی و رهبر شهید بودند که عرض کردم با سختی می‌رفت اهواز، فقط روز جمعه می‌آمد نماز جمعه می‌خواند و بعد باز دوباره می‌رفت. تمام وقتش را در ستاد جنگ‌های نامنظم برای برگرداندن وضعیت جنگ می‌گذراند این درحالی بود که ما در جنگ امکانات  نداشتیم، تحریم بودیم ولی در عین حال ایستادگی و رشادت افرادی مانند ایشان باعث شد که در عرض هفت ماه هشت ماه ورق کاملاً برگشت، ایران حالت تهاجمی پیدا کرد واقعاً خدمات آیت‌الله خامنه‌ای و امثال آیت‌الله خامنه‌ای بسیار فراتر از اون چیزی بود که امروز می‌توانیم  لمس کنیم.

| ارسال نظر