>

بودجه بنیاد ملی علم ایران باید متناسب با ماموریت‌های پژوهشی باشد

بودجه علمی
رئیس بنیاد ملی علم ایران با تأکید بر اینکه بودجه عمومی این نهاد پاسخگوی مأموریت‌های پژوهشی آن نیست، گفت: بخش عمده حمایت‌های بنیاد از طرح‌های پژوهشی با پشتیبانی معاونت علمی انجام می‌شود و اگر این حمایت‌ها نباشد، بنیاد عملاً به یک صندوق محدود و کم‌اثر تبدیل خواهد شد.
کد خبر : ۴۳۹۳۹

به گزارش ایران24، بنیاد ملی علم ایران یکی از نهادهای کلیدی ذیل معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در حمایت از پژوهش‌های بنیادی، رساله‌های دکتری، دوره‌های پسادکتری و طرح‌های علمی کشور است؛ نهادی که به گفته رئیس آن، با وجود نقش مهم در زیست‌بوم پژوهش، هنوز از نظر بودجه عمومی با مأموریت‌هایش فاصله‌ای جدی دارد.

وی معتقد است اگرچه در سال‌های اخیر با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری، دامنه پشتیبانی بنیاد از پژوهشگران گسترش یافته، اما تداوم این روند نمی‌تواند فقط بر پایه حمایت‌های موردی و سلیقه‌ای استوار بماند.

محمدرضا هرمزی نژاد بر ضرورت افزایش جدی بودجه، نگاه ویژه دولت و مجلس و همچنین لزوم تثبیت جایگاه این نهاد در ساختار حمایت از علم تاکید کرده است.

بودجه عمومی بنیاد باید بزرگ‌تر دیده شود

رئیس بنیاد ملی علم ایران با اشاره به برنامه‌های پیش‌روی این نهاد اظهارکرد: همکاران پیش از ما در برخی حوزه‌ها ریل‌گذاری‌های مناسبی انجام داده‌اند و ما قصد داریم با همکاری و حمایت‌های ویژه معاونت علمی، به حرکت در این حوزه‌ها شتاب بیشتری بدهیم.

محمدرضا هرمزی نژاد در این گفت و گو افزود: یکی از نکاتی که با همکاری معاونت علمی دنبال می‌کنیم، این است که به سیاست‌گذاران و بودجه‌ریزان کشور نشان دهیم که باید سهم بنیاد ملی علم ایران در بودجه عمومی بسیار بزرگ‌تر از وضع موجود دیده شود.

بدون حمایت معاونت علمی، بنیاد علم ایران اثرگذاری فعلی را ندارد

رئیس بنیاد ملی علم ایران در ادامه در پاسخ به اینکه بودجه عمومی بنیاد برای امسال (۱۴۰۵) چقدر است تصریح کرد: هم اکنون حدود ۱۵۴ میلیارد تومان است؛ در حالی که این عدد به هیچ عنوان با حجم مأموریت‌ها و انتظارات از بنیاد تناسب ندارد.

هرمزی نژاد می گوید: اگر حمایت‌های معاونت علمی ریاست جمهوری نباشد، بنیاد ملی علم ایران عملاً نمی‌تواند بقا و اثرگذاری فعلی خود را حفظ کند.

وی تصریح کرد: در سال گذشته حدود یک و نیم همت از پروژه‌ها و برنامه‌های پژوهشی مورد حمایت قرار گرفت که این میزان عمدتاً با حمایت معاونت علمی محقق شده است.

وی اضافه کرد: این بدان معنی است که در واقع ما تقریباً نزدیک به ۱۰ برابر بودجه عمومی خود را با پشتیبانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری پیش برده‌ایم.

این مقام مسئول با بیان اینکه تداوم این وضعیت نمی‌تواند صرفاً به نگاه مدیران وابسته باشد، اذعان کرد: اگر در آینده فردی در معاونت علمی مسئولیت بگیرد که اعتقاد کافی به پژوهش بنیادی و نقش آن در زنجیره علم و فناوری نداشته باشد، بنیاد دوباره به یک صندوق کوچک با همان الگوی محدود سابق باز خواهد گشت.

بودجه مصوب فعلی، بیشتر صرف اداره ساختمان می‌شود

رئیس بنیاد ملی علم ایران با اشاره به محدودیت منابع عمومی بنیاد اظهارکرد: واقعیت این است که بودجه مصوب فعلی بیشتر صرف امور جاری، حقوق و دستمزد و اداره مجموعه می‌شود و سهم آن در حمایت مستقیم از پژوهش‌ها ناچیز است.

هرمزی نژاد افزود: حتی در برخی برنامه‌ها، مانند حمایت از پسادکتری، میزان هزینه‌کرد ما دو برابر بودجه عمومی بنیاد بوده است. این موضوع نشان می‌دهد که بودجه عمومی موجود اساساً پاسخگوی مأموریت‌های بنیاد در حمایت از پژوهش نیست.

دولت و مجلس باید نگاه ویژه‌تری به بنیاد علم داشته باشند

رئیس بنیاد ملی علم ایران همچنین با تاکید براینکه، هم دولت و هم مجلس باید به بودجه این مجموعه مهم نگاه ویژه‌تری داشته باشند افزود:در لایحه پیشنهادی بودجه، باید سهم بنیاد ملی علم ایران متناسب با مأموریت‌های آن دیده شود؛ چراکه اگر این پشتیبانی ساختاری شکل نگیرد، بسیاری از برنامه‌های توسعه‌ای و حمایتی بنیاد عملاً عقیم خواهد ماند.

هرمزی نژاد در ادامه بیان کرد:نگرانی اصلی ما این است که بنیاد با وجود نقش مهمی که در زنجیره پژوهش کشور دارد، همچنان با بودجه‌ای بسیار کوچک اداره شود. به همین دلیل تلاش می‌کنیم این مسئله را برای تصمیم‌گیران کشور روشن کنیم که اندازه این نهاد در نظام بودجه‌ریزی باید بسیار بزرگ‌تر از وضعیت فعلی در نظر گرفته شود.
منبع:ایرنا

| ارسال نظر