جهان بر بد‌ اندیش تنگ آوریم!

      
سقوط انسان از قبول وسوسه‏ شیطان شروع مى‏‌شود، آنگاه هر که وسوسه در او اثر گذاشت از یاران شیطان شده و در نهایت خودش شیطان مى‏‌شود.
کد خبر: ۳۶۲۲
۱۳ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۷:۵۸

به گزارش رسانه تحلیلی تصویری بهمن به نقل از کارگرآنلاین، ماهیت وحی جز به شناخت ویژگی‌ها ، مولفه ها و آثارآن امکان‌پذیر نیست. قرآن به عنوان کتاب و حیانی، خود به ویژگی‌ها آن در آیات مختلف و متعددی اشاره دارد. یکی از ویژگی‌های که قرآن برای وحی بر می‌شمرد، امکان تحقق و القای وحی برای ابلیس و شیاطین است. به این معنا که جنیان نیز می‌توانند وحی را القا کنند.

تعابیر قرآن درباره وحی و ماهیت آن، گوناگون است. یکی از تعبیرات قرآن درباره وحی، مسأله القا است که آن را در آیات متعددی هم به خدا و هم به دیگران و حتی به شیطان نیز نسبت می‌دهد.

آنچه در ادامه می‌خوانید گذری بر مفهوم وحی الهی و وحی شیطانی است که از تفسیر نو حجت‌الاسلام محسن قرائتی برای عموم علاقه‌مندان نقل می‌شود:

سوره مبارکه «نساء» آیه 163

«إِنَّا أَوْحَیْنَآ إِلَیْکَ کَمَآ أَوْحَیْنَآ إِلَى نُوحٍ وَالنَّبِیِّینَ مِنْ بَعْدِهِ وَ أَوْحَیْنَآ إِلَى‏ إِبْرَاهِیمَ وإِسْمَعِیلَ وَإِسْحَقَ وَیَعْقُوبَ وَالْأَسْبَاطِ وَ عِیسَى‏ وَأَیُّوبَ وَیُونُسَ وَهَرُونَ وَسُلَیَْمنَ وءَاتَیْنَا دَاوُدَ زَبُوراً»؛ (اى پیامبر!) ما به تو وحى کردیم، آن‏گونه که به نوح و پیامبران پس از او وحى کردیم. و (همچنین) به ابراهیم، اسماعیل، اسحاق، یعقوب، اسباط (فرزندان یعقوب)، عیسى، ایوب، یونس، هارون و سلیمان وحى کردیم و به داود، «زبور» دادیم.

نکته‌ها
در تمام قرآن نام 25 نفر از پیامبران آمده است. نام یازده تن از آنان در این آیه ذکر شده و نام بقیه آنان عبارت است از:
آدم، ادریس، هود، صالح، لوط، یوسف، شعیب، ذى‏الکفل، موسى، الیاس، یسع، زکریا، یحیى و عُزیر.

در حدیث آمده است: آنچه بر انبیاى پیشین وحى شده بود، بر پیامبر اسلام وحى شده است. «اَسباط» جمع «سِبط» به معناى نوه، عنوان فرزندانى از یعقوب است که به پیامبرى رسیدند. «زَبور» در لغت به معناى کتاب است، ولى در اصطلاح به کتاب حضرت داود گفته مى‏‌شود. «مزامیر داود» از کتب عهد قدیم (تورات) است و 150 فصل دارد که هر کدام یک «مزمور» است. 

پیام‌ها
1- وحى و نبوّت، یک جریان و سنّت خلل‌ناپذیر در تاریخ انسان است. «اوحینا الى نوح و...»
2- بیان نمونه‌‏هاى تاریخى از یک موضوع (مثل وحى بر پیامبران پیشین،) از شیوه‏‌هاى اثبات مدعاست و آگاهى از آنها زمینه‏ پذیرش. «اوحینا الیک کما اوحینا الى نوح...»
3- هدف، شیوه و کلّیات محتواى ادیان الهى، یکى است. زیرا سرچشمه‏ همه آنها خداوند است. «انا اوحینا...»
4- با آنکه در تاریخ، بارها وحى الهى نازل شده است، چرا اهل کتاب، نبوت پیامبر را نمى‌‏پذیرند و میان او و دیگر انبیا فرق گذاشته، توقّعات اضافى دارند؟ «اوحینا الیک کما اوحینا الى نوح...» 

نظرات بینندگان
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب‌سایت منتشر خواهد شد
* متن پیام:
نام و نام خانوادگی:
ایمیل: