رسانه تحلیلی تصویری بهمن، گروه امنیت ملی و سیاست خارجی -رضا باقری پور: دیوارنویسیهای عاشورایی خانهی سیده شهلا، آذربایجان و وضعیت بغرنج شیعیان در این کشور را به کانون توجه کشانده است. ماجرا از آنجا آغاز شده حوالی ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه عصر روز شنبه هشتم مرداد برابر با یکم محرم، ۱۰ نفر مامور و چند آتش نشان به خانه آقشین فرج اف رفتند؛ آنها حین پاکسازی نام امام حسین با مردم منطقه درگیر شدند؛ آقشین فرجاف از ناحیه هر دوپا جانباز جنگ قرهباغ است؛ همسر او سیده شهلا در مقابل این اهانت ایستادگی میکند؛ او پس اینکه بار دیگر روی دیوار رنگپاشی شدهی ماموران علیاف نام امام حسین را مینویسد، بازداشت شده و به پاسگاه منتقل میشود.
سیده شهلا فرج اوا در فایل ویدئویی با تایید این خبر میگوید: «دیوارنویسی متعلق به امسال نیست و مربوط به سه سال پیش است. پیش از این یک بار پلیس به درب خانه آمد و ما از پاک کردن شعارها خودداری کردیم و بدون درگیری از اینجا رفتند.»
او با انتقاد از عملکرد دوگانه حاکمیت در برابر باورهای مذهبی میگوید:«هنگام جنگ قره باغ شعار لبیک یا حسین آزاد بود و شعار مذهبی میدادند. اولین بار عاشقان امام حسین به جنگ رفتند. سربند یا حسین را روی کلاه شان میبستند اما اکنون که جنگ تمام شده استفاده از شعارها ممنوع است!»
این مسئله در سطح دولتها هیچ مدافع یا ذیربطی جز جمهوری اسلامی ایران ندارد؛ با اینحال دستگاه دیپلماسی کشور به شکل عجیبی از اعلام موضع نسبت به این رخداد چشمپوشی کرده است.
در همین بحبوحه شب گذشته (پنجشنبه) سفارت باکو در لندن مورد حمله چندین نفر قرار گرفت؛ آنها در اعتراض به اقدامات این رژیم پرچم آذربایجان را پایین کشیده و پرچمهای منقش به نام امام حسین را برافراشتند.
جمهوری باکو گذشته از اقدامات شنیع خود در محرم، به تازگی حملاتی علیه ارمنستان آغاز کرده است؛ پیشروی و دستبالای علیاف در نزاع این دو کشور تهدید جدی مرزهای ایران و امنیت کریدورهای مربوط به ایران نیز هست. علی رغم این دستگاههای متولی سیاست خارجی در کشور سیاست عجیب سکوت را در مقابل آذربایجان ادامه میدهند.
رژِیم علیاف سالهاست که دیگر ملاحظه محافظهکارانهای برای مبارزه علیه شیعه ندارد. او نمونهای عیان از عداوت با مذهب را پیاده میکند که حتی در حکومتهایی با گرایش وهابی همچون عربستان هم کم سابقه بوده است. علیاف نه اینکه تنها جلوی انتشار مراسم و نمادهای مذهبی شود بلکه به شکل غیرعادیای از سمت دیگر پیشروی میکند. او در یک جامعه مذهبی با حداقل 80 درصد جمعیت شیعه، حامی راهپیمایی همجنسبازان میشود.
در همین لحظه هم همزمان با ایام محرم، سومین اردوی تابستانی جوانان دیاسپورا توسط دولت در حال برگزاری است. این اردوی به نوعی کارناوال رقص و شادی به مناسبت آزادسازی شهر شوشا است و توسط دولت علیاف ایجاد شده و تقویت میشود.
راز افسارگسیختگی علیاف
بعد از نشست سه جانبه تهران یکی از احتمالات قوی، تلافی ضربههای شمال سوریه در آذربایجان و شمال ایران توسط ترکیه بود. غفلت امنیتی ایران در این سالها آذربایجان را به اهرم چندجانبه ترکیه و اسرائیل تبدیل کرده است. این رژیم به رغم ضعف مفرط خود در مقابل همسایه جنوبی خود در همین یکسال گذشته به دفعات سبب مسئله و تنش برای ایران شده است. حدود این تنش گاها آنقدر بالا رفته که بزرگترین لشکرکشی و انتقال نیرو در جمهوری اسلامی در طول حیات خودش را ایجاب کرده است.
اما پس از ماجرای اوکراین و نقش یابی باکو در طرح جایگزینی انرژی اروپا، این رژیم بیش از پیش به هیجان آمده است. دولت مستقر در ارمنستان به علت روحیهی غربگرایانه خود از مواهب روسی محروم مانده است؛ رژیم فرصتطلب باکو هم تلاقی این روندها را غنیمت میشمرد.
اما افسارگسیختگی علیاف در قسمت مذهبی خود دلایل زیادی نمیخواهد. اروپا با گاز یا بدون آن در صورت بدترین جنایات حقوق بشری هم دادخواه شیعیان دوازده امامی آذربایجان نمیشد. در حقیقت در سمت خارجی ماجرا نوک پیکان عمدتا متوجه ایران است. این روزها برای افکار عمومی تفاوت برخورد دولت جمهوری اسلامی با شیعیان لبنان یا عراق نسبت به شیعیان آذربایجان عجیب و غیرقابل فهم است. رویکرد ایران در ماجرای آذربایجان نوعی تغافل و انصراف را نشان میدهد. این درحالیست که ابزارهای ایران در پرونده آذربایجان نسبت به پرونده لبنان یا هر جای دیگری در برتری کامل و غیرقابل مقایسه است.
رخدادهای آذربایجان در تلاقی سکوت ایران ممکن است منتهی به نقطهای شود دسترسی ایران به این منطقه را برای همیشه مسدود ساخته و تهدیدی با لعاب شیعی را برای همیشه کنار مرزهای خود مستقر سازد؛ سد نحیف علیاف دیر یا زود در مقابل جنبش عاشورایی مردم آذربایجان فروخواهد ریخت؛ در این لحظه مهمترین نکته نوع تعریف شیعیگری در بین اهالی آذربایجان خواهد بود.
تبار گروهی که سفارت آذربایجان در لندن را مورد حمله قرار داد مستقیما به گرایشات تکفیری شیعی مانند یاسرالحبیب و فرقه شیرازیها میرسد. این زنگ خطری برای جمهوری اسلامی است که چیزی شبیه به تجربه بحرین و برخی از جمعیت عراق، در آذربایجان نیز با کمک سرویسهای خارجی تکرار شود. لذا گذشته از موفقیت، سلامت حرکت شیعیان آذربایجانی در خلا دخالت ایران در معرض تهدید است.
|انتهای پیام|