رسانه تحلیلی تصویری بهمن، گروه فرهنگ و اندیشه - یاسین ادب: چهلمین جشنواره فیلم فجر هم با حواشی و فراز و فرود های بسیاری به پایان رسید. کارگردانان فیلم اولی زیادی، در جشنواره حضور داشتند و منتقدین سینما ، با توجه به کیفیت فیلم های اکران شده ، نقد هایی به هیئت انتخاب فیلم های جشنواره وارد کردند.
اما از میان فیلم های جشنواره فجر ، چند فیلم توانست نظر منتقدین و علاقمندان سینما را جلب کند. به نظر میرسد با توجه به ظرفیت کیفی این فیلم ها ، سال آتی سینمای ایران سال مهمی از نظر اکران فیلم ها باشد.
روز گذشته شورای صنفی نمایش فیلم های اکرانی نوروز 1401 را اعلام کرد که از میان فیلمهای جشنواره چهلم نام «علفزار»، «موقعیت مهدی»،«مرد بازنده» و «شادروان» در آن دیده میشود. «علفزار» فیلمی از کاظم دانشی که است به پرده برداری از یک تابوی جنسی در جامعه و کشمکش آن با قدرت و منافع آن می پردازد. «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازیفر هم روایت چند پرده ایی از زندگی بردارن شهید باکری است . این فیلم سینمایی با خلق لحظات دراماتیک و صحنه های جذاب جنگی اثری قابل قبول از هادی هجازی فر است. «مرد بازنده» آخرین فیلم محمدحسین مهدویان، فیلمی است در ژانر جنایی _ کارآگاهی که داستان افشاگری فساد توسط یک کارگاه پلیس را در فضایی انتقادی بیان می کند. «شادروان» به کارگردانی حسین نمازی هم اثری ایست که با کمدی سعی می کند جنبه ها و ملاحظات اجتماعی طبقه فرودست را بیان کند. نمازی به ایده های مختلفی در این فیلم از جمله مهاجران افانستانی و ... میپردازد و سعی میکند در کنار لحظات بامزهای که می سازد این ایده ها را مطرح کند. همچنین فیلم های لامینور از داریوش مهرجویی و روز صفر به کارگردانی سعید ملکان و قدغن از مجید مافی از فیلم های جشنواره گذشته اند که قرار است در عید امسال اکران شوند. ترکیبی که به نظر میرسد حداقل از نظر تنوع سبد مناسبی را در اختیار فرهنگدوستان و علاقهمندان به سینما قرار خواهد داد.
آرش خوشخو از روزنامه نگاران فرهنگ و هنر و منتقد سینما در گفتگو با بهمن به چگالی بالای فیلم های اکران نوروز 1401 اشاره کرد و گفت : به لحاظ کیفیت فیلم ها خیلی پر و پیمان است. اما ما هیچ فیلم زنانه ایی در این اکران ها نداریم و فیلم های اعلام شده برای اکران نوروز فیلم های مردانه ای هستند. موقعیت مهدی ، مرد بازنده، شادروان ، علفزار و روز صفر فیلم های فیلمهای زنانهای محسوب نمیشوند.
خوشخو پیش درباره بینی خود از سال سینمایی پیش رو نیز با بیان اینکه تغییر خاصی در سینمای ایران رخ نداده است، اضافه کرد: «مثل هر سال یک فیلم پرفروش خواهد شد. اگر کرونا اوج نگیرد یک فروش نسبی برای همه فیلم ها خواهیم داشت . در میان این فیلم ها، بر اساس حدس و گمان خودم ، حدس می زنم فیلم علفزار که در آن پژمان جمشیدی بازی می کند فیلم پر فروشی بشود.»
تناسب فضای عید و محتوای فیلم هایی مانند علفزار هم مسئله دیگری بود که آرش خوشخو درباره آن گفت: «علفزار فیلمی بوده که مورد تایید قرار گرفته است و زیر نظر قوه قضاییه ساخته شده به هر حال مردم می خواهند در ایام عید فیلم خوب ببینند . با توجه به این که تنها فیلم کمدی این لیست شادروان است بار کمدی فیلم های امسال برای اکران نوروزی کم است . شاید به دلیل این است که با شروع ماه رمضان بار کمدی فیلم ها را بالا نبردند. »
خوشخو درباره ی جوایز هییت داوران و به جایزه نبردن فیلم مرد بازنده اشاره و تصریح کرد : «به نظر من به فیلم مرد بازنده، از طرف هییت داوران بی اعتنایی بسیاری صورت گرفته است. و با فیلم مرد بازنده مغرضانه برخورد شد. فیلم مهدویان یک مقداری شخصی است اما خوش ساخت است و مهدویان سعی کرده اصول بازار را در فیلم خود رعایت کند . در نهایت فیلم مرد بازنده فیلم خوبی است که دیدنش بهتر از ندیدن آن است .»
این منتقد سینما درباره انتخاب فیلم های رانتی و به اصطلاح حاکمیتی هم گفت: «ما اولین بار خودمان بحث حاکمیت و قدرت و پول در سینمای ایران را مطرح کردیم اما ولی الان این بحث که بگوییم این پول وارد فلان فیلم شده یک مقداری لوس شده است. این بحث خیلی بازاری شده است و همه می گویند این فیلم حکومتی است و یا این فیلم با پول های پنهان ساخته شده ، این فیلم در آن پولشویی رخ داده است. در سینمای ایران که در بهترین حالت گردش مالی آن به 500 میلیارد تومان میرسد، این بحث ها را ندارد.
نباید خودمان را گرفتار این کنیم که این فیلم حکومتی است ، این فیلم با پول کثیف ساخته شده است و ... و این ماجرای فیلم حکومتی و حاکمیتی و رانتی بحث پیش پا افتاده ایی شده است. این ماجراها الان بیشتر مشتری جذب کن است ،هر کس که الان بخواهد خبری بنویسد و یا حرفی بزند که بازتاب پیدا کند از این بحث ها مایه می گذارد.»